Fridas fantastiska liv

2010-09-21
19:15:23

Dags att gå med i hyresgästföreningen kanske?!
Jobbigt scenario:

Jag går till ramaffären här brevid och frågar om han har sandpapper jag kan få köpa. Jag säger trevligt att jag har spacklat igen några småhål på väggarna i vardagsrummet. Han är trevlig och vi börjar prata om tavlor och om lägenheten. Han känner min hyresvärd och vet hur lägenheterna ser ut.

Eftersom min tanke var att måla om vardagsrummet i vitt tänkte jag att hyresvärden inte har något emot det. Det är ju ingen "skräck färg" som den gröna i köket var. (Skräckfärg=jobbig färg för kommande hyresgäster.) Så länge man inte förstör lägenheten är det väl i stort sätt fritt att göra om, och att man är beredd på att betala för kostnaden om något går fel?

Jag säger till mannen i ramaffären att jag tänkt måla om och han frågar om jag sagt till hyresvärden. Jag slänger ur mig, jamen visst. LÖGN. Jag hade aldrig tänkt säga till. Det är en neutral färg och jag har inte varit med om att en hyresvärd sagt Stopp och belägg till lite uppfräschning. PLUS att vi fick göra fondväggen i köket. No big deal.

Jag känner att jag kanske inte borde ha ljugit så jag ringer upp min hyresvärd för att "ta bort" lögnen.
Jag: -Hej det är frida på A-vägen. Jo jag hade tänkt att måla om i vardagsrummet. Till vitt. Nu är det en beige färg.
Hyresvärden: -Mhm, jaha. Helvitt? I hela rummet?
Jag: -Jo jag hade tänkt göra en fondvägg senare men den kan jag vänta med.
Hyresvärden: -Det är stora ytor att måla hela rummet och jag har varit med om att det blivit fläckar på golvet förut.
Jag: -Vi kommer att täcka golvet så det borde inte..
Hyresvärden: -Nae men börja med fondväggen i stället. Det är okej.
Jag: -Vi hade tänk tapetsera en fondvägg och vänta med den.
Hyresvärden: -Då är det en annan sak då tycker jag ni ska ta in en yrkesman. Det är så många som säger att de kan tapetsera men så får jag göra om det när de flyttar. Så får han göra allt.

Nu minns jag inte mer exakt hur samtalet fortsatte. Jag sa att jag kände en yrkesman som kunde hjälpa oss och att jag skulle be honom höra av sig.

MEN NU!!! Är jag lite fundersam och irriterad.
Jag får måla en fondvägg själv, Men inte hela rummet.
Tapetsera måste en yrkesman göra och då måla hela rummet också.

WTF?


Nu står jag här med färg och pensel och får inte röra mitt vardagsrum. Om jag måla en vägg vit idag, som en fondvägg, och nästa vägg imorn, som en fondvägg och göra hela rummet runt. är det okej då eller?
Jävla miffo sits jag sitter i.

Tvingas jag ta in en yrkesman får hyresvärden betala för arbetskraften. Jag hade gjort det gratis själv.

Kommentarer:
#1: Cissi

Vad kul att du kikade in på min blogg då! :) Du kommer verkligen få svetten att rinna, haha! ;)

2010-09-21 @ 19:44:38
#2: Cissi

Ja vad roligt gör det! Ta gärna en före och efter bild om du vill. Att du orkar, jag skulle aldrig palla 30 dagar, haha! ;)

2010-09-21 @ 20:03:00
#3: Aino

På Hyresgästföreningens hemsida står det att man får måla om häl om färgen anses vara "normal" och man behöver inte säga till hyresvärden. Och så länge arbetet inte är slarvigt gjort så ska inte en yrkesman behövas ta in! Är ni medlemmar i hyresgästföreningen? Om inte så borde ni gå med, de kan hjälpa till om det skulle bli strul med hyresvärden! :)

2010-09-21 @ 20:50:59
#4: nicole

sv: Tackar:)



ha en fin kväll

/shoppaholly

2010-09-21 @ 21:08:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: